Onze orkesten

Apollo is een fanfare

Maar niet zomaar een fanfare. De vereniging heeft zich de afgelopen jaren gemoderniseerd tot een concertvereniging van deze tijd. Kostuums en marcheren kenmerken de vereniging niet meer, des te meer profileert de vereniging zich met muziek en uitstraling die past bij de tijd en de leden.

Groot orkest

Het Groot orkest is het kloppend hart van de vereniging. Het orkest staat onder leiding van Rens van Leeuwen. Wekelijks repeteert het orkest op donderdagavond tussen 19:30 en 21:30.

Het orkest telt circa 30 actieve muzikanten en heeft een brede fanfarebezetting. Het repertoire van het orkest is zeer divers, van de bekende marsen en hymnes tot pop-, jazz-, musical- en filmmuziek.

Optreden bij de Molens in Kinderdijk

Crazy Kids

De term jeugdorkest voldeed totaal niet, toen we deze groep jeugdige muzikanten wilden benoemen. Onder de bevlogen leiding van dirigent Yavin Groenewegen onstond iets veel leukers. Namelijk een team. Dit team zorgt bij elk optreden voor een verrassend, spetterend en 'gek' stukje muzikaal entertainment.

Yavin is in 2014 afgestudeerd als "Uitvoered Musicus" met als hoofdvak Trombone bij het Conservatorium. Daarnaast heeft hij verschillende cursussen gevolgd, waar hij onder andere les kreeg van de gerenommeerde trombonist Ilja Reijngoud.

Yavin is een trombonist in hart en nieren met een duidelijk eigen smaak. Verschillende muziekstijlen weet hij ten gehore te brengen op zijn trombone, waarbij het accent ligt op jazz.

Als musicus, trombonist, dirigent en muziekdocent is hij van alle markten thuis op muziekgebied.

Bands waar hij regelmatig mee speelt zijn ‘Sonny’s Inc.’, ‘Hornadize’, ‘Mensenkinderen’, ‘Winnetoe’ etc. Ook met deze muzikanten weet hij elke keer weer een programma neer te zetten vol verrassingen.

Groepsfoto na optreden bij Jeugdfestival Schoonhoven in 2016

Funny Stix

Slagwerkers geven de basis aan een orkest, maar hebben ook solo veel in huis. Om dit tot uiting te laten komen is er voor de jeugdige slagwerkers de slagwerkgroep onder leiding van Peter Bansberg.

De slagwerkgroep heeft een variabele bezetting en is tijdens alle optredens van de partij, met vele stijlen mooi slagwerk, en waarbij melodisch slagwerk zeker tot uiting komt.

Peter heeft aan het Rotterdams Conservatorium zowel de opleidingen Docerend Musicus als Uitvoerend Musicus afgerond. Beiden met hoofdvak Slagwerk klassieke muziek (kleine trom, pauken, mallets, drums). Als docent is hij vanaf 1988 werkzaam geweest bij ISI in Yogyakarta (Indonesië), Muziekonderwijscentrum Dubbelsteyn in Dordrecht, Stichting Muziekonderwijs Schoonhoven, Stichting Muziekonderwijs voor het land van Heusden en Altena in Almkerk, Stichting To Be in Dordrecht en Kunstcentrum TOON in Grinchem. Daarnaast is hij over de jaren docent, dirigent en instructeur geweest bij diverse muziekverenigingen in de regio.

Optreden tijdens Himalaya jeugdfestival 2016

Feestband 'Nootvoorziening'

Met een aantal vaste optredens per jaar is er een solide basis voor de 'Nootvoorziening', die elk feest opluistert met gezellige meedeiners. Het repertoire varieert van André Hazes tot aan moderne hits uit de top 40.

Heeft u een leuke activiteit waarbij de feestband goed zou passen? Mail dan naar: info@muziekverenigingapollo.nl

Optreden bij Molenmarkt 2016 in Kinderdijk

Pietenband 'de Pepernoot'

De Pietenband is niet weg te denken bij de vereniging, en met zo'n 10 optredens per jaar is de band actief door het hele land.

Inmiddels vormen vaste optredens jaarlijks de agenda en zijn we actief bij vele intochten of Sinterklaasvieringen.

Er is geen Sinterklaaslied wat niet gespeeld kan worden door 'de Pepernoot'. De band is te boeken via info@depepernoot.nl

Optreden in Amersfoort bij de intocht van Sinterklaas 2016